Fleurvanosnabrugge.reismee.nl

Programma

Hoi lieve iedereen,

Wat een zwaar leven hier zeg.. Al wel 4 uurtjes wat moeten doen in 2 dagen haha. Maandag hebben we ons gemeld bij de Medische Zending, hier kregen we uitleg over het binnenland en uitleg over hun organisatie. De Medische Zending is een organisatie die 56 posten over het binnenland heeft verdeeld waar ze basis zorg kunnen leveren. Ze leiden lokale mensen op in een paar jaar, zodat de mensen in het binnenland zorg krijgen van hun eigen volk. Er worden elke 3 maanden boxen opgestuurd die alle basale medicijnen bevatten. Ik ga a.s. zaterdag met een vliegtuigje naar Stoelmanseiland samen met Michelle. We hebben ons vanmiddag even gewogen en kwamen tot de blije ontdekking dat we wel 75 kilo aan eten/kleding mee mogen nemen!! We zitten al lijstjes te maken met welke inkopen we moeten doen voordat we weg gaan.

Ons programma deze week:
- gister:
Even langs de medische zending geweest voor uitleg en rondleiding. 'S middags een opblaaszwembad opgezet en gechillt (zie foto's). 'S avonds heeerlijk uiteten geweest aan het water.
We bellen telkens dikke Bryan (ja zo noemt die zichzelf echt!) en die brengt ons overal heen voor heel weinig (bijv iets wat 25 minuten rijden is kost ongeveer 3 euro). Ook het eten is hier super goedkoop.
- vandaag:
Vandaag moesten we ons om 11 uur melden in het Diakonessenhuis, maar we zijn voor de 2e keer afgebeld (nu was iedereen op de afdeling ziek??). Dus ons programma was alleen maar naar het Radio Therapeutisch Centum gaan. Hier kregen we uitleg over radiotherapie bij kanker. Dit is het enige centrum in heel Suriname die dit kan en bestaat pas sinds 2012 (voorheen moesten ze echt naar buitenland voor zo iets en nu nog steeds soms). Iedereen is zo lief met uitleg geven telkens!! 'S middags heerlijk geluncht en cocktails gedronken bij 'Zus en zo', hier is er elke avond wel wat bijzonders te beleven en ze organiseren veel leuke tochten! Nu is Jan pannenkoeken voor ons aan het bakken haha maar eigenlijk zitten we allemaal nog vol behalve hijzelf..
- morgen:
Ik ga morgen samen met Eva in de ochtend meelopen op de poli van de Medische Zending, hier worden de binnenlandse mensen naar doorgestuurd vanuit het binnenland. Ben dus heeel benieuwd wat ik ga tegenkomen. Hierna krijgen we meer informatie over een onderzoek waarbij wij mogen helpen, namelijk over Leishmaniasis (bekijk vooral even plaatjes op internet ghehe). 'S middags waarschijnlijk weer even naar het zwembad bij een hotel, wel echt heel klein en vies maar wel verkoelend en gezellig haha. Telkens trekken we wel echt veel bekijks en we zijn echt al een paar keer gefilmd enzo. Ze vinden het ook echt geweldig dat wij dingen op de fiets doen.
- donderdag:
Eva en ik zijn dan vrij en dan gaan we inkopen doen voor het binnenland. Andere groepen gaan dan bijv naar de Medische Zending.
- vrijdag:
Eva en ik gaan vrijdag een dagje meelopen bij de Radiokliniek, dit is meer radiologie waarbij ze diagnostiseren (Ct's en MRI's etc) en niet behandelen zoals bij het RTC. En voorbereiden op het binnenland!!!!!!

Vandaag bij het RTC vertelde ze dat er nog steeds een taboe heerst op kanker.. De mensen gaan liever naar een Bonoman, dit is een traditionele geneesheer. Ze geven dus ook lessen nu op basisscholen om meer awareness te creëren.

Vanaf zaterdag heb ik 2 weken geen internet en misschien ook slecht bereik dus dan zullen jullie even rust hebben

Innocent

Liefsssss

P.S. Jan heeft zijn eerste huwelijksaanzoek al gehad hahaha

conny

Ha Fleur,
Leuk om dit zo te lezen.
Je bent echt in een andere wereld beland.
Succes de komende weken op het Stoelmans eiland.
Geniet van de mooie ervaringen Fleur !
Dikke kus, Conny

Paul Graafland

Hoi Fleur, mooi verhaal. Misschien krijg jij ook wel een huwelijksaanzoek. Uit Amerika bijvoorbeeld!

groetjes,
Oma en Opa

P.S. De video lukt niet bij ons. We krijgen je verhaaltje 11 x binnen, klopt dat???

Ine

Hoi Fleur, leuk om zo op afstand je belevenissen te kunnen volgen. Hoop dat je verwachtingen waarheid worden. Veel leerzame momenten en vergeet niet lol te maken ondertussen.
Ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen, foto's en video's.
Veel liefs en dikke knuf,
Ine

pappa, ilknur, dilara en ed

Leuk hoor om t op deze manier allemaal te kunnen volgen. We zijn trots op je.

Oma Jannie

Leuk verhaal. ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen. Groetjes oma Jannie.