Fleurvanosnabrugge.reismee.nl

Stoelmanseiland

Hoiiiii, nou ik leef nog hoor. Sinds gisteren weer terug in Paramaribo. Wat een gave ervaring zeg dat binnenland!!! Was wel héél blij toen ik gister ontdekte dat je hier gewoon het toilet kunt doorspoelen de hele dag en je je normaal kunt douchen. Ook een ventilator die de hele dag aan kan is een hele luxe voor ons nu. Ik zal eerlijk zijn, na een paar dagen in het binnenland zag ik het even niet meer zo zitten. Het was vies, er zaten veel vieze insecten (lees: spinnen, kakkerlakken), je kon je niet normaal douchen en moest het toilet met een emmertje doorspoelen. Ook voelden we ons eerst niet helemaal welkom op de poli, ze wisten gewoon niet zo goed wat ze met ons aan moesten. Dat we wilden meekijken vonden ze ook maar ongemakkelijk. Gelukkig ging het na een paar dagen wel een stuk beter. We kregen taakjes en mochten nu de apotheek beheren, wat een leuke ervaring is want het lijkt totaal niet op hoe dat in Nederland gaat. Je moest pillen gewoon los in zakjes doen en mensen krijgen niet eens echt uitleg over het medicijn en geen bijsluiter. Toch moesten we natuurlijk wel aan de mensen duidelijk maken hoe vaak ze het medicijn moeten innemen, dit kon alleen niet in het Nederlands want niemand van de lokale bevolking spreekt Nederlands. Al snel konden we in het Alkaans zeggen hoe je zei: 1 pil per dag of hiermee moet je je insmeren, wat heeft geleid tot veel gelach onder de zusters (waarschijnlijk was onze uitspraak niet helemaal perfect). Ook moesten we een opdracht doen die we hadden meekregen vanuit Paramaribo, maar deze was niet zo leuk.. We moesten gewoon gegevens invoeren in een database. Maar ook dit wende na een paar dagen. Wat ook snel wende was het liggen in de hangmat na werk. Vaak gingen we al rond 1 uur naar huis (of eerder) en dan lekker luieren in de hangmat. Eerst voel je je een soort nutteloos, omdat wij echt niet gewend zijn om helemaal niks te doen. Maar hier was dat normaal en je moet daar gewoon even aan wennen. Dus na een dag of 5 voelde ik mij al een stuk beter en kon ik wat meer gaan genieten. En dat hebben we gedaan ook!! Tochtjes op het water en lopen door de jungle (op slippers, omdat ze ons niet hadden vertelt dat we dit gingen doen). We hebben ons in de rivier gebaad een paar keer, echt een hele aparte leuke ervaring. De mensen baden daar 's avonds altijd in de rivier om af te koelen, voor ons lijkt dat water echt heel vies maar voor hen is dat heel normaal. Ook zijn we naar Grant-Santi geweest, een eiland van Frans-Guyana. Hier was alles duidelijk een stuk beter geregeld, veel mensen van Stoelmanseiland en eilandjes in de buurt gaan dus ook naar Frans-Guyana als ze zorg nodig hebben. Dit zorgde er dus voor dat onze poli altijd heel stil was, al kwamen er 10 patiënten per dag was dat heel veel. Waar wij heel erg aan moesten wennen (en eigenlijk wende het gewoon niet) was dat de mannen daar veel van je willen. Wij zijn als Nederlanders heel erg gesteld op privacy, maar dat kennen ze daar echt niet. Wij wisten dit al wel van te voren en dat dat hun cultuur is, maar toch wil je gewoon soms even met rust gelaten worden door iedereen en dat niet iedereen zomaar langs komt. Wat wel heel leuk was, was dat we zijn uitgenodigd op een verjaardagsfeest. We werden wel echt door iedereen bekeken, maar alsnog was het heel leuk. We kregen heerlijke nasi en werden op de dansvloer getrokken. Een paar dagen voordat we weer terug gingen naar Paramaribo hebben we met iedereen van de poli gebbqt. Ze hadden bami gemaakt en kip op de bbq gelegd. Echt heerlijk om weer eens iets te eten wat niet uit een blikje kwam haha. Toch viel het eten koken ons best mee en we hadden het heel goed ingeschat van te voren. Ik vergeet vast nog heel veel dingen te vertellen, maar het waren zoveel indrukken dat ik het ook allemaal niet meer goed weet. Er staan al foto's en een filmpje op, dus bekijk ze vooral om een indruk te krijgen van de prachtige omgeving!! Ondanks de kakkerlakken, spinnen, insectenbeten en de slechte water en stroom voorziening, ben ik een hele gave ervaring rijker. Ik had dit voor geen goud willen missen. Je weet meteen hoe luxe ons leven eigenlijk is en je gaat alles echt veel meer waarderen. We zijn gisteravond heerlijk uiteten geweest met live muziek, het leek alsof we er echt meer van konden genieten dan normaal.

Ik hoop dat jullie een beetje een indruk van mijn afgelopen 2 weken hebben kunnen krijgen. Sorry als je soms heel veel mailtjes krijgt van deze blog, ik snap niet altijd helemaal hoe het werkt.. Oh en trouwens, het is helemaal niet moeilijk om een keer 2 weken zonder internet te leven (heerlijk zelfs eigenlijk)!!!

Liefs, Fleur

Hans Kalkhove

Prachtig verhaal Fleur. Toch ook blik dat je weet terug bent in Paramaribo. Dit is een ongelooflijke ervaring voor je waar je voor de rest van leven nut van zal hebben. Geniet nog veel van alles en pas goed op jezelf!

Hans Kalkhove

Blik Moet zijn blij!

oma Jannie

Lieve Fleur Wat een belevenis prachtig om mee te maken
dit vergeet je nooit meer.
veel liefs Oma Jannie.

papa en de rest

We zijn trots op je! Heel mooi verwoord.

Mama

Prachtige ervaring! Maar stiekem blij dat je weer veilig terug bent in Paramaribo????

Mama

Emotions worden niet herkend haha.
Zijn geen vraagtekens in ieder geval, maar een smiley

yvonne Oostdam

Leuk om te lezen Fleur! Veel plezier nog

Jen en Paul

Erg mooi verhaal Fleur. Gelukkig ben je niet opgegeten. Compliment voor je Ned. taal.